Kennismaking met IJsclub Nooit Gedacht

De Vereniging

IJsclub Nooit Gedacht is vanaf 1917 uitgegroeid van natuurijsclub tot de schaatsvereniging van De Ronde Venen (Wilnis, Mijdrecht en Vinkeveen). Met bijna 300 actieve leden en ruim 600 donateurs staat de vereniging midden in de samenleving. De gehele winter worden schaatslessen en –trainingen aangeboden op de kunstijsbanen in de regio en bij betrouwbaar natuurijs is de eigen natuurijsbaan aan de Herenweg in Wilnis beschikbaar. Naast activiteiten op het ijs verzorgt de vereniging ’s winters zaaltrainingen en buiten het schaatsseizoen wordt er middels veldtraining, skeeleren en fietsen aan de techniek en conditie gewerkt. De vereniging heeft naast een aantal specifieke bestuurstaken haar activiteiten georganiseerd binnen drie commissies. De commissie voor Jeugd- en G-schaatsen, de commissie voor Wedstrijd- en Toerschaatsen en de commissie voor de Natuurijsbaan.

We willen een gezellige en veilige vereniging zijn waar jong en oud zich thuis voelt en kan sporten om te ontspannen en om prestaties te leveren, ieder op haar of zijn niveau. Ons jongste lid is 6 jaar en ons oudste actieve lid is ver in de zeventig. Het bestuur bestaat uit actieve leden evenals de commissieleden. Middels gedragsregels en VOG's heeft de vereniging de veiligheid binnen de ijsclub geborgd.

Het Jeugdschaatsen

Vanaf oktober tot en met maart schaatsen iedere zaterdagmiddag zo’n 150 kinderen van 6 tot en met 12 jaar van 16:55 uur tot 17:55 uur op de Jaap Edenbaan. Zij krijgen les van circa 25 enthousiaste Nooit Gedacht instructeurs, die zich belangeloos inzetten om de kinderen de eerste beginselen van het schaatsen bij te brengen.

Het G-schaatsen

Sinds 2009 biedt de IJsclub Nooit Gedacht aan mensen met een beperking de mogelijkheid om te leren schaatsen, de zogenaamde G-schaatsgroep. De categorie schaatsers staat voor een categorie schaatsers die net even meer aandacht nodig hebben en de oefeningen net even duidelijker en simpeler uitgelegd moeten krijgen. Met aangepast materiaal en veel enthousiaste begeleiders kan iedereen op eigen niveau leren schaatsen. Elke zaterdagochtend worden de lessen op de Jaap Edenbaan verzorgd.

De SchaatsTrainingsGroep

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst en dat geldt ook bij IJsclub Nooit Gedacht. Vanaf het jeugdschaatsen kun je doorstromen naar de schaatstrainingsgroep, waar deskundige trainers je de fijne kneepjes van de schaatstechniek aanleren. De jeugdige groep krijgt hierbij extra begeleiding om een hoger niveau te bereiken. Voor de fanatieke senioren en veteranen biedt de schaatstrainingsgroep eveneens een uitdaging, waarbij zij ook nog eens in het hele land kunnen deelnemen aan langebaanwedstrijden en de marathoncompetitie op de Jaap Edenbaan. De trainingen worden verzorgd op de Jaap Edenbaan en De Vechtsebanen en aangeboden op diverse doordeweekse schaatsuren.

De ToerSchaatsGroep

Deze groep schaatsers is iets minder competitief ingesteld maar niet minder gedreven dan de schaatsers van de STG. De trainingen zijn op de donderdagavond op de Jaap Edenbaan. Wanneer je al kan schaatsen en in een gezellige sfeer je techniek wil verbeteren en daarnaast je conditie op peil wil houden dan biedt deze groep je daarvoor de mogelijkheid.

De Natuurijsbaan

IJsclub Nooit Gedacht heeft haar eigen natuurijsbaan aan de Herenweg in Wilnis. De baan bestaat uit een meertje  naast de ringvaart en wordt bij voldoende sterk natuurijs geschikt gemaakt voor schaatsen door inwoners van de Ronde Venen waarbij leden natuurlijk vrij toegang hebben. Bij een vorstperiode worden als eerste de licht- en de geluidsinstallatie opgebouwd en wanneer de door de KNSB gediplomeerde ijsmeesters het sein veilig geven dan wordt de baan geopend. De kantinedienst heeft haar voorbereidingen dan al getroffen zodat ook koek en zopie beschikbaar is. Bij sneeuwval wordt de baan door vrijwilligers sneeuwvrij gemaakt en elke avond na de sluiting zijn er mensen aanwezig om de baan te onderhouden. Ook in het najaar zijn er werkzaamheden voor de natuurijsbaan zoals schoonmaken van de waterpartij en wallekanten en het onderhoud van de veegmachines.

Loginstatus

Zoek in site: